“Ik heb een goed product en een inhoudelijk kloppend verhaal”.
Dan is het toch gewoon een kwestie van je tanden op elkaar en doorzetten.
En wat als het verwachte succes uitblijft? Gooi je de handdoek in de ring of ga je stap voor stap
onderzoeken wat kan bijdragen aan jouw succes?
Is die eerste indruk nu wel zo belangrijk?
Onderscheid je door …. juist een onvergetelijke eerste indruk te maken
Ik zie mijn klant voor de eerste keer. Hij komt via via bij mij omdat zijn business niet goed loopt en vraagt zich af wat hij daaraan kan doen. En vooral of ik hem daarmee kan helpen. Aan zijn product twijfelt hij niet, in zijn optiek is er echt behoefte aan in de markt en toch lukt het niet om voldoende omzet binnen te halen.
Eigenlijk is hij min of meer ten einde raad.
Voor het ondernemerschap heeft hij niet zo bewust gekozen. Het bedrijf waar hij werkte ging failliet en omdat hij inmiddels de 40 ruim gepasseerd is lukte het niet om een nieuwe baan te krijgen. Dus ja, wat doe je dan; thuis gaan zitten met een hoeveelheid ervaring en deskundigheid of in het diepe springen en je eigen bedrijf beginnen.
En hij koos voor het diepe. En daar heb ik respect voor.
Word je als ondernemer geboren?
Er zijn mensen die weten eigenlijk al op de basisschool dat ze ondernemer willen worden. Een mooi voorbeeld is de internet ondernemer Ben Woldring, inmiddels eind 20, maar al een succesvol ondernemer op zijn 14 e jaar.
Als schoolopdracht startte hij op zijn 13e jaar de website Bellen.com.
Inmiddels is hij een zeer succesvol zakenman.
Zo zijn er meer succesverhalen maar het overgrote deel van de ondernemers heeft niet zo’n achtergrond.
Toen ik een aantal jaren geleden bij een groot internationaal bedrijf ging werken was de vraag na mijn proefperiode: wil je een jaarcontract of een vast contract?
Deze vraag is nu eigenlijk nauwelijks meer realiteit.
Tegenwoordig zet een grote groep ondernemers hun stappen in het ondernemersvak op latere leeftijd. Het positieve hieraan is dat het dan echt gaat om jouw talent, jouw passie en wat jij te bieden hebt.
Maar dat neemt niet weg dat er veel op je af komt. Je groeit er niet als het ware naar toe, maar maakt een sprong in het diepe.
Terug naar mijn klant
Zijn product heeft hij scherp. De website is gemaakt. De eerste stappen zijn gezet.
We zoemen in waar hij tegenaan loopt. En dat zit hem voornamelijk in het ‘verkopen/presenteren’ van zijn business.
In zijn vorige baan was hij gewend dat hij via het bedrijf waar hij werkte zijn klanten kreeg. En nu moet hij zelf de boer op.
Dat vraagt natuurlijk een andere mindset en lef, maar ook het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.
Wat voor doel je als ondernemer ook wilt bereiken, je hebt als eerste een onvergetelijke eerste indruk te maken.
Wil je 7 tips die jou leren hoe je dit kunt bereiken? Klik hier om verder te lezen.